Logopedie
Od září tohoto roku jsem se stala novým členem Školního poradenského pracoviště na ZŠ Řeporyje na pozici logoped.
Je mi velkou ctí, že mohu být součástí tohoto týmu a ráda bych Vám nastínila, jak zde logopedická intervence probíhá.
Logopedická péče probíhá každý týden formou individuální práce. V časovém harmonogramu bylo vyhrazeno tolik hodin, abych se s vytipovanými žáky s nesprávnou výslovností mohla vídat 1x v týdnu. V logopedické péči mám děti z prvního, druhého, třetího ale i čtvrtého ročníku. Spolupráci jsme navázali i s mateřskou školou Řeporyje. Celkový počet dětí s narušenou komunikační schopností na základní a mateřské škole je 63. Z kapacitních důvodů v mateřské škole dostaly přednost pouze děti předškolního věku. Nejčastěji se jedná o tzv. patlavost neboli dyslalii - nesprávná výslovnost určité hlásky (hlásek).
V počátcích terapie je pro mě nejdůležitější navázání důvěry s každým dítětem. Za roky mé praxe jsem si ověřila, že klidný, pozitivní a hravý přístup, častá pochvala, povzbuzení a trpělivost přináší úspěch. Jak už je zde zmíněno logopedická péče probíhá hravou formou. Zaměřujeme se především na rozvoj oromotoriky, jemné a hrubé motoriky, provádíme dechová cvičení. Nedílnou součástí je i rozvoj zrakového a sluchového vnímání. Do terapií zapojuji například stimulační program Elkonin, kdy se děti přenesou do krajiny slov a hlásek. Učí se skládat slova z jednotlivých hlásek a s hláskami manipulovat. Dále rozšiřujeme slovní zásobu, paměť a v neposlední řadě trénujeme výslovnost jednotlivých hlásek.
Velmi si cením úzké spolupráce s třídními učiteli, tímto je logopedická péče propojena v i dalších oblastech. Děkuji za spolupráci všem rodičům dětí ze Základní a mateřské školy Řeporyje.
Mgr. Hana Malá, školní logopedka