Logopedie

Logopedie

Publikováno: 2.12.2024 Autor(ka): Michala Lebedová Kránerová

Od září tohoto roku jsem se stala novým členem Školního poradenského pracoviště na ZŠ Řeporyje na pozici logoped.

Je mi velkou ctí, že mohu být součástí tohoto týmu a ráda bych Vám nastínila, jak zde logopedická intervence probíhá.

Logopedická péče probíhá každý týden formou individuální práce. V časovém harmonogramu bylo vyhrazeno tolik hodin, abych se s vytipovanými žáky s nesprávnou výslovností mohla vídat 1x v týdnu. V logopedické péči mám děti z prvního, druhého, třetího ale i čtvrtého ročníku. Spolupráci jsme navázali i s mateřskou školou Řeporyje. Celkový počet dětí s narušenou komunikační schopností  na základní a mateřské škole je 63. Z kapacitních důvodů v mateřské škole dostaly přednost pouze děti předškolního věku. Nejčastěji se jedná o tzv. patlavost neboli dyslalii - nesprávná výslovnost určité hlásky (hlásek).

V počátcích terapie je pro mě nejdůležitější navázání důvěry s každým dítětem. Za roky mé praxe jsem si ověřila, že klidný, pozitivní a hravý přístup, častá pochvala, povzbuzení a trpělivost přináší úspěch. Jak už je zde zmíněno logopedická péče probíhá hravou formou. Zaměřujeme se především na rozvoj oromotoriky, jemné a hrubé motoriky, provádíme dechová cvičení. Nedílnou součástí je i rozvoj zrakového a sluchového vnímání. Do terapií zapojuji například stimulační program Elkonin, kdy se děti přenesou do krajiny slov a hlásek. Učí se skládat slova z jednotlivých hlásek a s hláskami manipulovat. Dále rozšiřujeme slovní zásobu, paměť a v neposlední řadě trénujeme výslovnost jednotlivých hlásek. 

Velmi si cením úzké spolupráce s třídními učiteli, tímto je logopedická péče propojena v i dalších oblastech. Děkuji za spolupráci všem rodičům dětí ze Základní a mateřské školy Řeporyje. 

Mgr. Hana Malá, školní logopedka