Lidská kostra

Publikováno: 20.2.2022 Autor(ka): Michala Lebedová Kránerová

Přírodopis v 8. ročnících – učíme se metodou expertních skupin

Cílem hodiny je především vzbudit u žáků zájem o jejich vlastní tělo. Žáci zjistí, k čemu kostra slouží a dokáží popsat její základní části.

V úvodu hodiny (5 min) metodou  brainstorming shrneme dosavadní znalosti žáků na dané téma – Co vás napadne, když se řekne „kostra“?  K čemu kostra slouží? Kteří živočichové kostru nemají a jak je její funkce nahrazena?

V další části hodiny jsou žáci rozděleni do 5 kmenových skupin po 4 členech (ve skupině si rozdělí čísla 1 až 4). 1 – experti na kostru lebky, 2 - experti na kostru trupu, 3 - experti na kostru horní končetiny, 4 - experti na kostru dolní končetiny (3 min). Experti se scházejí v expertních skupinách, mají k dispozici obrazový i textový materiál (atlas), jejich úkolem je dohodnout se  na důležitém sdělení, které donesou do kmenových skupin (bez možnosti poznámek) (8 min).

Experti se vracejí do kmenových skupin, kmenová skupina společně popisuje „slepou mapu“ = kostru člověka, sdělují /vysvětlují spolužákům v kmenové skupině, co se naučili v expertní skupině (10 min).

V další části hodiny kmenové skupiny vysílají k modelu kostry své zástupce (ne původní experty) a popisují postupně pro celou třídu části kostry – co se vzájemně naučili, třída doplňuje, společně hledáme zajímavosti (tvary, spojení,…)  (8 min).

Na závěr hodiny (10 min) si vše zopakujeme oblíbenou hrou „Hádej, kdo jsem“. Žák A se postaví zády k tabuli, žák B napíše název kosti na tabuli. Žák A klade třídě uzavřené otázky a snaží se odhalit název kosti (pomůcky – model kostry, plakáty z 1. části hodiny), třída odpovídá jen ANO/NE.

  • Žáci se učí  klást otázky (cíleně).
  • Všichni opakují nové učivo.
  • Většina se u toho baví J, já vím, že pochopili,…...

Lenka Weignerová 

 

 

 

 

Tagy

8. ročník