Laboratorní práce z fyziky žáků 8.tříd

Publikováno: 19.12.2022 Autor(ka): Michala Lebedová Kránerová

V laboratorní práci z fyziky žáci porovnávali odevzdané teplo horkou vodou s přijatým teplem studenou vodou.

Žáci do připravených kádinek nejprve nalili studenou a horkou vodu, zjistili jejich hmotnosti a změřili teplotu studené i horké vody. Nakonec obě vody z kádinek smíchali, počkali, až se výsledná teplota ustálí a tu opět odečetli na teploměru.

Další část laboratorní práce byla početní.  Žáci dosadili do vzorců změřené hodnoty a vypočítali odevzdané a přijaté teplo.

Obě tepla porovnali a zdůvodnili, proč je teplo odevzdané větší, než teplo přijaté. Část tepla odevzdané horkou vodou totiž unikla do ovzduší.

Nakonec žáci vypočítali pomocí vzorce teoretickou výslednou teplotu.

V další hodině fyziky jsme se s žáky zaměřili na otázku: Jak uspořit za teplo a elektřinu. Ceny energií rostou a domácnosti hledají cesty, jak za ně ušetřit. Spočítali jsme přibližnou cenu za napuštění vany teplou (horkou) vodou. K výpočtu jsme použili převod jednotek tepla v kJ na kWh (1 kilowatthodina  = 3 600 kilojoule). 

V závěrečné diskusi jsme hledali další úsporu energií v domácnosti (větrání, ohřev jídla, sprchování, praní prádla v pračce, otevírání ledničky, staré a nové spotřebiče, …) 

Pavel Jelínek