Laboratorní práce 8. tříd

Publikováno: 22.12.2024 Autor(ka): Michala Lebedová Kránerová

Laboratorní práce žákům pomohla lépe pochopit proces přenosu tepla a význam zákona zachování energie v praxi.

Přijaté a odevzdané teplo

Cílem laboratorní práce bylo zjistit, jak se přenáší teplo mezi dvěma látkami - v tomto případě mezi teplou a studenou vodou. Žáci měli za úkol experimentálně ověřit zákon zachování energie, který říká, že teplo přijaté jednou látkou se rovná teplu odevzdanému druhou látkou (za předpokladu, že nedochází ke ztrátám do okolí).

Postup experimentu

  1. Příprava pomůcek: Každá skupina měla k dispozici odměrné válce, teploměry, zdroje teplé a studené vody.
  2. Měření: Žáci nejprve určili hmotnost vody (teplé i studené) a změřili jejich počáteční teploty. Poté obě vody smísili a čekali, dokud nedojde k vyrovnání teploty.
  3. Výpočty: Po změření výsledné teploty vody žáci pomocí vztahů pro výpočet tepla     (Q = m · c · Δt) vypočítali teplo přijaté studenou vodou a teplo odevzdané teplou vodou.

Výsledky

Ve většině případů se hodnoty přijatého a odevzdaného tepla lišily jen minimálně, což potvrzuje platnost zákona zachování energie. Menší odchylky byly způsobeny tepelnými ztrátami do okolí nebo nepřesnostmi při měření.

Závěr

Kromě toho si procvičili práci s laboratorními pomůckami a výpočty, což jsou dovednosti nezbytné pro další studium fyziky i dalších přírodních věd.

Laboratorní práce byla pro žáky nejen užitečnou výukovou aktivitou, ale také příležitostí k týmové spolupráci a k tomu, aby si na vlastní kůži ověřili fyzikální zákonitosti, které se učí v teorii.

Pavel Jelínek